Zadzwoń: +48 798 144 588 lub napisz: biuro@klinikabiozdrowia.pl

Klinika Biozdrowia Katarzyna Żuber

ul. Nadwiślańska 52, 05-101 Skierdy

NIP: 537 229 06 17

 

Kiedy często powtarzamy jakąś czynność np. narzekanie, neurony rozgałęziają się w stronę innych neuronów, by ułatwić przepływ tych informacji i wzmacniają to połączenie neuronalne mózgu (powoduje to zasada neuroplastyczności, z której korzystamy podczas treningów biofeedback). Przez to w przyszłości powtarzamy daną czynność o wiele łatwiej i częściej, czasem nawet nie zdając sobie z tego sprawy.
 
Zatem narzekając często, po jakimś czasie odkryjesz, że łatwiej ci być negatywnym niż pozytywnym a narzekanie staje się twoim "domyślnym" zachowaniem, z którego mózg chętnie korzysta.
 
Ponadto, według badań naukowców z Uniwersytetu Stanforda narzekanie zmniejsza hipokamp – tę część mózgu, która odpowiada m.in. za przetwarzanie pamięci i uczestniczy w procesie rozwiązywania problemów, pogarsza się zatem twoja koncentracja i decyzyjność.
 
Niestety nawyk narzekania można też przejąć od innych osób. Mózg  "w naturalny dla siebie  i nieświadomy sposób" powiela nastroje osób dookoła nas, szczególnie tych, z którymi spędzamy dużo czasu lub na których opinii nam zależy. Nazywa się to "neuronami lustrzanymi" i jest podstawą naszej zdolności do odczuwania empatii. Musisz więc być ostrożny w spędzaniu czasu z osobami, które dużo narzekają, ponieważ narzekający chcą, by inni ludzie do nich dołączyli, bo wtedy sami czują się lepiej, łatwo w ten sposób doznać "współuzależnienia od narzekania".
 
Na szczęście jest sposób, który pozwala łatwo i szybko powstrzymać się od narzekania. Jak radzi dr Bradberry (psycholog, autor bestsellerowej książki "Inteligencja Emocjonalna 2.0"), należy kultywować w sobie postawę wdzięczności. Kiedy tylko czujemy, że chcemy narzekać, należy od razu skupić uwagę na czymś, za co jesteśmy wdzięczni i zastanowić się nad tym przez chwilę.
 
Takie zachowanie redukuje poziom kortyzolu - hormonu stresu, który wydziela się, kiedy narzekamy. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornii, którzy badali "postawę wdzięczności", zauważyli znaczną poprawę nastrojów i wzrost energii u pracowników, którzy codziennie pielęgnowali swoją wdzięczność. Zatem używając często tej metody sprawimy, że w końcu wdzięczność i radość stanie się naszym nawykiem, a nasz mózg sam przeprogramuje się na pozytywne myślenie.
 
Jeżeli chcesz zacząć zmieniać swój mózg i kultywować wdzięczność przeczytaj również TEN artykuł i pobierz Dziennik wdzięczności, który ułatwi ci codzienną praktykę.
 
Powodzenia!!!
Narzekanie niszczy mózg!
27 stycznia 2021